DisippelRytmer

av Vidar Mæland Bakke

Boka som kan hjelpe deg å finne en god rytme for troslivet i hverdagen

En bok om de gode rytmene

Vidar Mæland Bakke har funnet en pedagogisk huskeregel i de fem fingrene på hånda.

Tommelen representerer Guds berøring, kontaktflatene han bruker i møte med oss mennesker.

Rytmene er berøringspunktene, representert ved hver finger: Lillefingeren står for ”egen tid med Gud”. Ringfingeren står for ”fellesskap med andre”. Langfingeren står for ”tjenesten og oppdraget”. Pekefingeren står for ”hvile fra hverdagen”.

Boka handler om de gode rytmene i troslivet. Veksling og variasjon, kombinert med regelmessighet.

Ved første øyekast er kanskje det boka handler om å regne som selvfølgeligheter alle kristne kan være enige om. Det er bare så mye lettere å være enige om det boka handler om, enn å leve etter det. Derfor trenger boka et fellesskap hvor vi sammen kan øve oss. Boka er en invitasjon til lavmælte samtaler om hvordan vi sammen kan hjelpe hverandre til et slitesterkt trosliv som holder hele veien fram.

Vidar Mæland Bakke er prest i ByMenigheten - Sandnes.

Passer for travle mennesker

Terese Bue Kessel som er studieleder og førsteamanuensis ved VID – Misjonshøgskolen skriver i sin anbefaling av boka:

”Dette er lavmælte fortellinger til postmoderne mennesker som er lei av overfladiskhet og det uegentlige. De korte kapitlene gjør boka innbydende og passer for travle mennesker. Her er en blanding av fortellinger fra forfatterens egne både gode og vanskelige erfaringer; det gjør boka troverdig. Ikke minst de mange bibelfortellingene inviterer leseren inn i et større univers og refleksjon for å komme mer i kontakt med dypet og sannheten i seg selv sammen med Gud. Boka vil være fin å bruke aleine og sammen med andre, som i husfellesskap og i bibelgrupper.”

TALER og GRUPPEOPPLEGG

Her finner du taler fra Bymenigheten - Sandnes basert på rytmene i boka:

Visjonen og Disippelrytmer - Vidar Mæland Bakke (20.08.2017)
  Hva handler DisippelRytmer om? - Vidar Mæland Bakke (27.08.2017)
  Lillefingeren - Min egen tid med Gud - Vidar Mæland Bakke og Kristin Dragsund (drama) (17.09.2017)
  Ringfingeren - Fellesskap med andre - Vidar Mæland Bakke (01.10.2017)
  Ringfingeren - What's in me for you? - Ariane C. Thingnæs (15.10.2017)
  Langfingeren - Tjenesten og oppdraget - Vidar Mæland Bakke (05.11.2017)
  Langfingeren - Hva er en misjonal livsstil? - Kjartan Sørheim (19.11.2017)
  Pekefingeren - Hvile fra hverdagen - Ragnhild Øvrebø og Vidar Mæland Bakke (17.12.2017)

Her finner du gruppeopplegg til bruk i samtalerupper basert på rytmene i boka:

Last ned ▼  DisippelRytmer - samtaleopplegg for smågrupper
Last ned ▼  Disippelrytmer på hjemmebane - samtaleopplegg for trospraksiser i familien, utarbeidet av Oddbjørn Stangeland

(Taler og samtaleopplegg kan fritt benyttes til ikke-kommersielle formål)

DisippelRytmer - bokomslag
Design: Johannes Kleppe i BibelTypografi.

Utgitt på Luther forlag i 2017

ISBN: 9788253148595 - 214 sider

Boka er godkjent av Kristelig Studieforbund. Grupper og kurs som benytter boka kan søke om statsstøtte til studiearbeid.

Han har også gitt ut bøkene «Gi mine øyne lys» (2019) og «Kristusbrikker» (2020). Han publiserer ukentlige podkaster på «Spires podd» og har bloggen «Spires plass».